Steg att ta efter ett bedrägeriförsök
Att utsättas för ett bedrägeriförsök är obehagligt, men hur företaget agerar direkt efteråt kan vara avgörande för att minimera skadorna. I det här inlägget får du en enkel handlingsplan för vad du bör göra när ett försök upptäcks.
”Att agera snabbt kan vara skillnaden mellan en varning och en katastrof.”
Det första steget är att stoppa processen. Om en faktura är på väg att betalas måste betalningen stoppas direkt. Har ett konto blivit kapat ska lösenord återställas och åtkomst spärras.
Nästa steg är dokumentation. Spara alla mejl, fakturor, telefonnummer och skärmdumpar. Dokumentationen kan bli avgörande i en polisanmälan eller vid dialog med banken.
Det tredje steget är att informera internt. Alla berörda måste veta att ett försök skett, så att ingen annan hinner gå på samma bluff.
Slutligen ska en polisanmälan göras, även om chanserna till uppklarning kan kännas låga. Banken eller betalaktören bör också kontaktas för att stoppa eller spåra transaktioner.
Sammanfattning
Genom att snabbt stoppa processen, dokumentera allt, informera internt och anmäla händelsen kan företag minimera skador och stå bättre rustade för framtiden.
Lämna ett svar